Christelijke Oratorium Vereniging Veenendaal

Dirigent

Zingen bij COV |  Dirigent | Pianist | Links

Hans Lamers  (*1956, Millingen aan de Rijn) studeerde  orkest- en koordirectie (einddiploma UM) aan het stedelijk conservatorium te Arnhem. In 1987 nam hij met succes deel aan de internationale dirigentenmasterclass onder leiding van de vermaarde Duitse dirigent Kurt Sanderling te Weimar.

Reeds tijdens zijn opleiding dirigeerde hij diverse koren, orkesten en ensembles, doceerde een aantal jaren muziek als eindexamenvak op een scholengemeenschap en leerde veel jonge muzikanten samenspelen in de symfonieorkesten van de muziekscholen te Doetinchem en Dieren.

In 1980 werd Hans Lamers vaste dirigent van het Gelders Opera- en Operette Gezelschap, een hechte en inspirerende verbintenis tot op de dag van vandaag. Onder zijn artistieke leiding groeide het GOOG uit tot een toonaangevend muziektheatergezelschap. Een indrukwekkende lijst van optredens in vele Nederlandse en Belgische concertzalen, theaters, radio- en televisie studio’s, geven blijk van veelal prachtige producties met gerenommeerde solisten en orkesten.

Naast het GOOG is Hans Lamers momenteel als dirigent werkzaam bij het Toonkunstkoor Zutphen en Omstreken en bij de Osse Opera Vereniging. Deze combinatie van het klassieke oratoriumrepertoire met het genre opera, typeert zijn brede belangstelling voor muziek maar tevens de wijze waarop hij het liefst muziek interpreteert en met zangers werkt.
Voorts wordt hij regelmatig uitgenodigd als gastdirigent, cursusleider of jurylid. Sinds 2007 is hij gastdocent muziektheater aan het Conservatorium van Tilburg.

Als stafmedewerker muziektheater bij de stichting UNISONO/KUNSTFACOR (het landelijk instituut voor de amateurmuziek) te Utrecht, leverde hij ruim 12 jaar lang een bijdrage aan ondersteuning en kwaliteitsverbetering van het Nederlands amateur muziektheater.

In die hoedanigheid organiseerde hij vele cursussen voor dirigenten, regisseurs en zangers en was de motor achter een aantal grote muziektheater producties in het kader van het Internationaal Koorfestival (IKF) te Arnhem.

Sedert juni 2008 is Hans Lamers dirigent van de COV in Veenendaal.  In april 2009 werd onder zijn leiding “Ein Deutsches Requiem”van Johannes Brahms opgevoerd.  Hierop volgden in 2009 de Messiah van Händel en in 2011 de Matthäus Passion van Bach, met 2011 kerst een zeer gevarieerd concert met werken van Bach, Vivaldi, Vaughan Williams, Saint Saens en Pärt en in maart 2012 een concert in de Westerkerk met korte werken van enkele baanbrekende 19de en 20ste eeuwse componisten.

• Van Ginkel en Van Bemmelen
  • Vedotec